Słownik pojęć użytych na naszej stronie
Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy jest fachowcem od druku i dlatego przygotowaliśmy dla Państwa krótki słowniczek pojęć.
Mamy nadzieję, że pozwoli on chociaż trochę rozwiać występujące wątpliwości.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy jest fachowcem od druku i dlatego przygotowaliśmy dla Państwa krótki słowniczek pojęć.
Mamy nadzieję, że pozwoli on chociaż trochę rozwiać występujące wątpliwości.
– jednolite tło, w poligrafii efektem apli jest jednolita powierzchnia druku, czyli pełne krycie.
reklama zewnętrzna do ekspozycji w świetle dziennym lub podświetlana. Jest drukowana na tkaninie, siatce winylowej lub na powlekanym PCV płótnie.
czynność introligatorska ułatwiająca zginania materiału polegająca na wyciśnięciu rowka w materiale, np. papierze lub kartonie.
wyrób poligraficzny o małej objętości, maksymalnie 64 strony/4 arkusze drukarskie. Max. arkusz w druku cyfrowym to A3+. Ilość stron musi być podzielna przez 4.
skrót od ang. Cyan, Magenta, Yellow, BlacK (niebieskozielona, purpura, żółta, czarna) jest to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii (zakres barw drukowanych).
(ang. Desktop Publishing) – komputerowe przygotowanie materiałów tekstowych i graficznych do druku.
(ang. dots per inch – punktów na cal) – Liczba punktów (rastrowych) na długości cala. Im wyższa rozdzielczość tym dany materiał zawierać będzie więcej szczegółów. Zdjęcie będzie miało większą jakość i ostrość.
maszyny nowej generacji sprzężone z komputerem, drukujące na specjalnych papierach, niskonakładowe, wielobarwne i jednokolorowe prace w różnych formatach. Technika drukowania bezpośrednio z cyfrowego pliku graficznego, bez matryc i form drukarskich Druk cyfrowy stosuje się tam, gdzie nakłady są na tyle małe, że nie jest opłacalne stosowanie offsetu, jednak oczekiwana jest dobra jakość.
to druk farbami solwentowymi odporny na warunki atmosferyczne. Dzięki temu druki mogą być przez wiele lat eksponowane na zewnątrz. Odznaczają się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, ścieranie, zróżnicowane warunki atmosferyczne, ekstremalne różnice temperatur. Zastosowanie: tablice reklamowe, samochody, banery, bilboardy, kasetony, flagi itp.
druk bezpośredni na płaskim podłożu i utrwalony promieniami ultrafioletowymi (UV). Cechuje go wysoka trwałość koloru. Zaletą jest możliwość druku białym kolorem i różnorodność podłoży np. szkło, plastik, metal, drewno itp.
łamanie papieru (złamywanie) – zespół czynności związanych z zaginaniem do żądanego formatu z jednoczesnym przyciśnięciem w miejscu zgięcia, w celu uzyskania w tym miejscu trwałego odkształcenia. Stosowane np. w produkcji ulotek czy folderów.
ma formę arkusza papieru złożonego jednokrotnie, dwiema płaszczyznami pionowo. Występuje w różnych formatach, ma tylko cztery strony.
One Way Vision – folia charakteryzuje się dziurkami o strukturze plastra miodu, które umożliwiają przepuszczanie światła.
(rodzaj laminowania) polega na pokryciu zadrukowanych powierzchni folią z tworzywa sztucznego (matową lub błyszczącą), w celu podwyższenia walorów estetycznych.
zawiera w sobie kształty złożone z krzywych. Pliki w postaci wektorowej możemy dowolnie powiększać i zmniejszać bez żadnej utraty jakości.
jest to elektroniczny montaż (składkowanie) stron publikacji (np. książek, albumów, folderów), czyli elektroniczny rozkład stron na arkuszu A3 (w druku cyfrowym).
uszlachetnianie wyrobu papierniczego poprzez oklejanie cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) papieru znacznie grubszego, kartonu, tektury falistej itp.
zamiana fontów na krzywe czyli wektorowy obraz. Daje to nam pewność, że na każdym komputerze i po wydrukowaniu nasz projekt będzie wyglądał tak samo.
to pokrywanie powierzchni laminatem dla uzyskania dodatkowych odporności, np. odporności na wilgoć czy odporności mechanicznych.
znaki umieszczone na arkuszu poza obszarem strony, wskazujące gdzie należy papier obciąć na wymiar netto, lub też pokazujące gdzie należy wykonać bigowanie lub falcowanie. Sznyty dla formatu netto nanosi się automatycznie wybierając odpowiednią opcję w programie DTP, pozostałe sznyty nanosi w programie ręcznie. Sznyty – cienkie kreski oddalone od formatu netto na odległość 3–5 mm.
element graficzny umieszczany poza formatem publikacji, służący jako „celownik” w druku barwnym do dokładnego nanoszenia obrazu drukowanego kolejnymi farbami drukowymi w to samo miejsce (przydatne w offsecie, nie używane w druku cyfrowym). W druku dwustronnym pasery pozwalają na spasowanie strony prawej i lewej.
Personalizowanie to druk danych zmiennych przy wykorzystaniu dodatkowego oprogramowania do personalizacji polegający na naniesieniu na każdy egzemplarz zindywidualizowanych elementów tj. imion, nazwisk, numerowanie, loga, zdjęcia z powierzonych baz danych np. xls, csv. Taka usługa oszczędza czas i eliminuje możliwość pomyłki spotykanej w przypadku personalizacji ręcznej.
Personalizować można: dyplomy, certyfikaty, identyfikatory, listy, karty okolicznościowe, karnety, materiały szkoleniowe, oferty handlowe, cenniki, bilety, zaproszenia, instrukcje i wiele innych.
otwory wykonane w jakimś materiale, spełniające różne funkcje, np. ułatwienie odrywania (bilety, kupony), wpinania w segregator, mocowania itp. Zazwyczaj szereg kresek wykonanych w procesie drukowania lub przy użyciu odpowiedniego urządzenia (grzebienia), zwanego perforówką, w celu ułatwienia oddzierania części papieru.
plik źródłowy edytowalny/umożliwiający nanoszenie zmian (np. psd dla programu Adobe Photoshop, indd dla programu Adobe InDesign czy cdr dla programu CorelDRAW).
plik, w którym nie można lub nie powinno się wprowadzać już żadnych zmian. Ewentualne zmiany, korekty itp. powinny zostać wprowadzone w pliku otwartym.
liczba pikseli przypadająca na cal długości. Jednostka stosowana do określania rozdzielczości obrazów bitmapowych.
(proof cyfrowy) – wydruk na specjalnej drukarce atramentowej z użyciem specjalnych materiałów eksploatacyjnych i z użyciem specjalistycznego oprogramowania typu RIP – czyli próba koloru/wzorcowy wydruk.
model przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB
R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej).
Jest to model wynikający z właściwości odbiorczych ludzkiego oka (obejmuje zakres barw drukowanych i niedrukowanych).
jest to zadrukowany z obu stron arkusz papieru złożony jedno lub wielokrotnie. Najczęściej złożona składka ma 4, 8, 12, 16, 20, 24 lub 32 stronice. Arkusz po zadrukowaniu jest falcowany, czyli składany, a następnie po obcięciu spadów otrzymuje się publikację w gotowych rozmiarach.
spad drukarski, to obszar druku, który wychodzi poza format netto publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza. Wielkość spadu do większości standardowych druków (ulotka, plakat, wizytówka) to 3 mm.
Margines wewnętrzny to obszar w formacie netto określający odległość elementów od brzegów formatu np. teksty, logotypy etc. powinny być odsunięte od linii cięcia na odległość o ok. 4 mm. Wyklucza to ryzyko „przycięcia” tych elementów.
jest drukiem służący celom propagandowym i informacyjnym o niewielkiej objętości, zazwyczaj w formie kartki.